قسم الشبيبة

قسم الشبيبة

حرر في تاريخ :5/20/2019

بدأ مشوار قسم الشبيبة في المجلس المحلي بسمه في بداية سنة 2015 وذلك بعد مصادقة وزارة التربية والتعليم-ادارة المجتمع والشباب على اشغال وظيفة ادارية لهذا القسم, وبناءً عليه تم تعيين الاستاذ زياد كبها ليشغل منصب مديراً للقسم.

بصورة عامة يعنى هذا القسم بأمور التربية اللامنهجية وخصوصاً إشغال أوقات الفراغ لدى أبناء الشبيبة في المجلس المحلي وخلق أطر وظروف مواتية تمكنهم من الانخراط في المجتمع بشكل أفضل.


من الأمور الاساسية  التي تدخل في مهام هذا القسم:

اختيار مجالس طلابية مدرسية, مجلس طلاب بلدي – מועצות תלמידים ומועצת תלמידים רשותית.

برنامج "القيادة الشابة" – מד"צים.

برنامج "الشباب يختار ألقيمة كطريق" - הנוער בוחר בערך כדרך.

برنامج  تذويت قيم الطبيعة والبيئة بالتعاون مع החברה להגנת הטבע

برنامج  مدينة الأولاد والشباب – עיר הילדים והנוער

برنامج  التداخل الاجتماعي بالتنسيق مع المدارس الثانوية – מעורבות חברתית

مشروع تحديات للتربية اللامنهجية - פרויקט אתגרים לחינוך הבלתי פורמלי.


احدى المشاريع التي أحدثت نقلة نوعية في مجال التربية اللامنهجية في مجلس محلي بسمه هو مشروع تحديات, حيث تم ادخال دورات وبرامج تعليمية متعددة في أثناء العطلة الصيفية وفي ساعات ما بعد الدوام المدرسي وعلى مدار السنة.

الموظفون الذين يعملون في هذا القسم:

محمد ابراهيم كبها – مدير القسم.

مريم كبها – مركزة التطوع والتداخل الاجتماعي

حنين بدران – مركزة دورات - مشروع تحديات.

سائدة كبها – مركزة دورات - مشروع تحديات.

منار محاميد – مركزة دورات - مشروع تحديات.

 

مجلس الطلاب البلدي: 

  

 

מועצה תלמידים מועצה מקומי בסמ"ה

מידע באשר למועצת תלמידים ונוער:

  • סדר בחירת המועצה: כל חטיבות הביניים והתיכונים בתחום הרשות המקומית בסמ"ה נערכו בחירות תקניות, לפי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, ובמסגרתן בוחרים מועצת תלמידים בית ספרית, יו"ר, סגן, מזכיר וחברי מועצה.
  • כל תנועת הנוער וארגוני הנוער בישובי בסמ"ה בוחרים נציגים ואותם הם שולחים לייצגם במועצת התלמידים והנוער.

  • לאחר התהליך הנ"ל, מנהל יחידת הנוער ברשות מקומית בסמ"ה מזמין באמצעות מנהלי בתי הספר, רכזי החינוך החברתי ורכזי הנוער הנציגים מכל מוסד (בי"ס/תנועה/ארגון)  לישיבת היכרות.

מבנה כללי ותפקידה של כל מועצה ומועצה:

הפורום הרחב ביותר אותו יכולה המועצה לכנס נקרא 'מליאה'. מליאת המועצה מאגדת בתוכה את הנציגים הנבחרים ופעילים. פעילים הם חברי מועצה שלא נבחרו, אך קיבלו אישור מהגלגל השולח להיות שותפים לפעילות המועצה, ואין בידם את הזכות לבחור ולהיבחר. למשל, אם אחד הנציגים במועצת התלמידים הבית-ספרית בקש אישור להיות פעיל במועצת התלמידים והנוער העירונית, הוא יהיה חלק ממליאת המועצה, אך לא יהיה בעל הזכות להצביע בישיבותיה, להיבחר לבעל תפקיד או לבחור את בעלי התפקידים.

אחת לשנה, בוחרת המליאה, באופן דמוקרטי, את בעלי תפקידיה, שיהיו חלק ממזכירות המועצה ויהוו את הזרוע הביצועית והמנהלת במועצה. בעלי התפקידים נבחרים לתקופת כהונה בת שנה והם:

  • יושב ראש: קייס כבהא
  • סגן יושב ראש/ממלא מקום: ריאן כבהא
  • דובר: תמים מחאמיד
  • מזכיר כללי: לילא כבהא
  • מבקר שאינו בעל זכות הצבעה במזכירות המועצה, מפאת תפקידו: תימאא כבהאא
  • יושבי ראש ועדות: אבראהים בדראן

כל מועצה רשאית להוסיף על תפקידים אלה תפקידים נוספים, בהתאם לצרכיה.

מועצות התלמידים הבית-ספריות

מהוות את המגע הישיר של מועצות התלמידים עם קהל בוחריהן- הנוער. אחראיות על ייצוג התלמידים מול הנהלות בתיה"ס ועל העברת המסרים שניתנו על-ידי הדרגים השונים לקהל התלמידים. אחראיות גם על שליחת נציגים למועצה הרשותית.

מועצות התלמידים והנוער הרשותיות/ אזוריות:

מועצות התלמידים והנוער הרשותיות מתחלקות למועצות עירוניות ואזוריות. המועצות העירוניות אמונות על התחום הגיאוגרפי של העיר בה הן פועלות ואילו מועצות אזוריות מאגדות בתוכן מספר יישובים, כפרים ו/או קיבוצים. מועצות התלמידים והנוער הרשותיות אמונות על הביצוע. בהיותן של המועצות הרשותיות גופים אוטונומיים במידה רבה, כמו כל חוליה בגלגל המועצות, עליהן לפשט את היעדים המחוזיים והמדיניות הארצית לפעילויות בשטח במסגרת הפעילות מול הרשויות ועל פי סדר העדיפויות של המועצה בכל רשות. בנוסף, אחראית על התיאום בין מועצות התלמידים בבתי הספר ועל שליחת הנציגים למועצה המחוזית.

מועצות התלמידים והנוער המחוזיות

קיימות שבע מועצות מחוזיות: צפון, חיפה, ירושלים, ת"א, מרכז, דרום התיישבותי. תפקיד המועצות המחוזית הוא קבלת מדיניות אזורית, שהרי לא כל שנכון למחוז חיפה נכון גם למחוז מרכז וההפך. החלוקה למחוזות מבוססת על ההנחה שכל "מנהלה אזורית" (מועצה מחוזית) יודעת מה הכי טוב ומה הכי רלוונטי לאזור שלה מתוך התחשבות בהבדלים התרבותיים, הדמוגרפים ושאר ההבדלים שמבדילים את האזור המסוים מאזורים אחרים. על כן, האחריות של המחוזות היא על האיך? כלומר, על הצבת היעדים וקביעת ה"איך לבצע" את המדיניות הארצית באזור ספציפי. בנוסף, אחראית המועצה המחוזית על תיאום בין מועצות רשותיות במחוזה, כמו גם על העברת המסרים מן הדרג הארצי לדרג הרשותי, על הכשרת נציגים עירוניים ומחוזיים בתוכניות שונות ועל שליחת הנציגים למועצה הארצית. המחוז ההתיישבותי הוא מחוז המורכב מנציגים המגיעים מפנמיות ומבתי ספר אזוריים, לכן המחוז ההתיישבותי מתפרס בכל חלקי הארץ, בשל כך והקושי העומד מאחורי כינוס מליאה מחוזית, מחולק המחוז ההתיישבותי לגלגל נוסף, פורום; פורום מרכז, פורום דרום וכדומה.

מועצת התלמידים והנוער הארצית

בהיותה הדרג המדיני (מלשון מדיניות) אחראית על המה? כלומר, על קביעת מהן המטרות אשר יובילו את המועצות בהתאם לקווים הכלליים אשר נקבעים בוועידה הארצית. מכאן, אחראית גם על תהליכי הפיקוח והבקרה הארציים בכל התחומים ובעיקר- כפיפות למדיניות הארצית בכל גלגל המועצות. בנוסף, אחראית על התיאום ועל תהליך סיעור המוחות בין המחוזות, כמו גם בין הרשויות במדינה דרך פורום היו"רים הרשותיים- ארצי (תפקידים אלה אינם כוללים את ייצוג בני הנוער מול המוסדות הציבוריים והממשלתיים, כמו גם תפקידים נוספים הנגזרים מהיות המועצה הארצית הגוף המייצג של כלל הנוער בישראל). בנוסף, מועצת התלמידים והנוער הארצית מכנסת לעיתים קרובות פורום הנקרא 'מזכירות מורחבת'. פורום זה כולל את בעלי התפקידים הנבחרים במועצה (מזכירות מצומצמת) ואת יושבי ראש המועצות המחוזיות. בפורום זה, יושבי ראש המועצות המחוזיות מקבלים זכות הצבעה גם אם אינם נציגים במועצה הארצית. בעוד שבמהלך המליאות, נפגשים חברי המועצה כדי לדון על נושאים שעל סדר היום, לקבוע עמדות, לקבל החלטות ולהתעדכן בפעילות המועצה, העבודה המעשית נעשית בוועדות המועצה. המועצה הארצית מחולקת ל-3 ועדות: ועדת נוער וקהילה, ועדת דוברות והוועדה האתית-משפטית. כל אחד מחברי המועצה מחוייב להשתלב באחת מהוועדות ולהיות חלק מפעילותה. יוצאת דופן היא ועדת הביקורת, בראשה עומד מבקר המועצה.

 

 

מועצת התלמידים והנוער הרשותית בסמ"ה

מועצת התלמידים והנוער הרשותית, הוא הגוף הנבחר והמייצג של תלמידי בית ספר וארגוני הנוער ,במועצת התלמידים פועלים נציגים נבחרים ממועצות התלמידים הבית ספריות חט"ב תיכון. המועצה מושתת על ערכי הדמוקרטיה, כפי שנקבע באמנת מועצות התלמידים והנוער בישראל.

המועצה מונה נציגים מכיתות ז-י"ב , נבחרים בבחירות דמוקרטיות מכלל בתי הספר ותנועות הנוער בישוב, והוא הגוף המייצג את כל בני הנוער בישוב על פי החוק.

מועצת התלמידים בישוב פועלת תחת אחריות מחלקת הנוער ,לפיתוח חינוך חברתי ערכי תוך הדגשה על העצמת בני נוער וחיזוק הקשר שלהם לקהילה, ומאפשרת להם לצמוח בסביבה תורמת.

מועצת התלמידים  בסמ"ה, רואה בבני הנוער שהם במרכז, מהווים כעוגן משמעותי בחינוך ועובדים בשותפויות משמעותית ומקדמות את המטרות שלהם ושל מחלקת הנוער, והוא הגוף המייצג את כל בני הנוער בישוב , מעבירה את הקולות של בני הנוער, הצרכים שלהם לכל גוף מטפל, ותסייע להקטנת תופעות שליליות בישוב במיוחד תופעת האלימות ופשיעה בכל דרך אפשרית, דרך הרצאות ,סדנאות, סרטוני הסברה.

מועצת התלמידים מתאפיינת בעבודה קבוצתית, ושיתופי פעולה, שותפות והעצמת האישיות של הנוער בישוב, דרך הדגשה על היכולות האישיות , כמו תחביבים, בנוסף הגברת המודעות בנושא שייכות והתנדבות בקהילה, דרך יוזמות ופרויקטים קהילתיים, כמו תמיכה בבעלי צרכים מיוחדים, עזרה לקשישים שמירה על הניקיון והגנת הטבע.

למועצת התלמידים בסמ"ה, יש מנחה- מוחמד קבהא , בעל היתר הדרכה, ועבר קורס הכוון לעובדי נוער, ובעל תעודת מנחה מועצת תלמידים ונוער.

תקנון מועצת הנוער הרשותית

line-height:normal;background:white'> 

اشترك بالقائمة البريدية